‘We vertrouwen OSB: verbeter professionaliteit in glasbewassing!’

Peter de Gast jr. en Fabian BelderbosSchoonmaakbedrijf Nieuw Leven B.V. is geen onbekende in schoonmaak- en glazenwasserland. Volgend jaar vieren ze hun 75-jarig bestaan. Hoe denkt het familiebedrijf uit Diemen over de toekomst van de schoonmaak- en glazenwasserbranche? In gesprek met Peter de Gast jr. (operationeel directeur) en Fabian Belderbos (commercieel directeur). Ze ontvingen het stokje van Paul Raatgever (Proper), omdat ze ‘als MKB-bedrijf bijna landelijke dekking hebben en goed aan de weg timmeren.’

Even voorstellen…
Peter de Gast Jr. begon ‘als jongen van 16’ bij zijn vader in het bedrijf als specialistische reiniger van tapijten en vloeren. Hij groeide door tot projectleider en operationeel manager en is nu operationeel directeur. Na een overstap buiten het bedrijf is hij nu terug ‘in het nest’ en dat voelt goed. ‘Schoonmaak is iets dat hoort bij onze familie. De opa van mijn vader startte met het bedrijf en het is van generatie op generatie overgenomen. Nu zijn we een gerenommeerd MKB bedrijf met landelijke bekendheid. Daar ben ik trots op!’

Fabian Belderbos – nu bijna 10 jaar bij Nieuw Leven B.V. – kent Peter al van jongs af aan. Ze werden tegelijk projectleider en begonnen als specialistische reiniger. ‘Omdat we op deze manier begonnen zijn weet je precies wat er speelt op de werkvloer. We kennen al onze klanten persoonlijk,’ vertelt Belderbos. ‘Wij vinden dat persoonlijk contact de enige manier is voor een succesvolle samenwerking.’ Door zijn economische achtergrond groeide hij door tot commercieel manager en is nu commercieel directeur.

Eerlijke prijs
We calculeren niet uit het boekje maar baseren onze prijzen op eigen praktijkervaringen,’ zegt Belderbos. ‘We gebruiken onze eigen normen die we in de loop der jaren hebben opgebouwd en ontwikkeld met de nieuwste technologieën. Door op deze manier te calculeren heeft de klant altijd een betrouwbare offerte. We bieden klanten hierdoor een eerlijke en onderbouwde prijs voor schoonmaak en glasbewassing.’

Veiliger
‘Helaas merken we dat er in de branche nog niet altijd wordt gewerkt volgens de Arbo en wetgeving. We komen nog veel te vaak tegen dat bij bijvoorbeeld een glasbewassing tender we veel te duur uit de bus komen door gebruik van de juiste bereikbaarheidsmiddelen zoals een hoogwerker. Daardoor weten we dat regels overtreden worden,’ zegt Belderbos. Zo wordt vaak het telewassysteem toegepast boven de toegestane werkhoogte dan wel het aantal te bewassen vierkante meters per dag. Dit is verboden en slecht voor de medewerkers. ‘Hier moet verbetering in komen. We hopen dat de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en het OSB-Keurmerk een bijdrage zal leveren aan een veiligere branche.’ De Gast jr. vult aan: ‘Opdrachtgevers zijn zich er soms niet van bewust dat ook zij aansprakelijk zijn.’

Bekender
Er komen steeds meer opdrachtgevers die vragen naar het OSB-Keurmerk. Belderbos: ‘De eerste twee jaar na de invoering van het keurmerk merkten we bijna geen verschil. Sinds 2014 begint het te groeien. Het is fijn om op basis van kwaliteit, die zichtbaar is door het OSB-Keurmerk, uitgekozen te worden als schoonmaakbedrijf.’ Er moet echter nog veel gebeuren vindt De Gast jr.: ‘Meer bekendheid voor het OSB-Keurmerk buiten de branche. Eindgebruikers en schoonmakers moeten ook de meerwaarde kennen en niet enkel de facilitair managers.’

CAO
‘Er is ons het mes op de keel gezet,’ zegt De Gast jr. over de vorige CAO onderhandelingen. ‘Als de vakbonden het er niet mee eens zijn gaan ze staken. Als werkgever kun je niets doen.’ Belderbos beaamt dit: ‘Het is een CAO voor werknemers geworden. Dat is prima, maar het moet wel op een realistische manier doorberekend kunnen worden aan onze opdrachtgevers.’

In tijden van financiële crisis, besparingen en grote ontslagrondes heeft Nieuw Leven b.v. meermaals om de tafel moeten zitten met opdrachtgevers om aanzienlijke prijsverhogingen door te kunnen voeren die gekoppeld waren aan de loonkosten. ‘Iets dat uiteraard bij bedrijven die net hun hoofd boven water kunnen houden niet in goede aarde viel,’ zegt Belderbos.

Toekomst
De wet- en regelgeving werkt niet mee om de medewerker een vast contract te bieden vinden beiden. ‘We zijn daar voorzichtig mee op basis van Wet Werk en Zekerheid en artikel 38,’ vertelt De Gast jr. ‘Als een medewerker geen opleiding wil of kan volgen is het niet verplicht om deze over te nemen door een ander schoonmaakbedrijf. Dat is lastig. Sommige medewerkers hebben namelijk geen tijd om een opleiding te volgen.’ Ondanks strenge wet- en regelgeving zien de heren de toekomst rooskleurig tegemoet. ‘We merken dat opdrachtgevers zoeken naar een vaste partner en zien de economie aantrekken.’ Nieuw Leven zal zich blijven uitbreiden in de toekomst, met schoonmaak als kerntaak.’ Belderbos: ‘Klanten verwachten tegenwoordig meer van een schoonmaakbedrijf dan vroeger. We zijn anno 2016 een facilitaire partner met een breed dienstenpakket waar innovatie essentieel is.’

Over 10 of 15 jaar…
De Gast jr: ‘Gaan we steeds meer over op het groene label. Steeds meer opdrachtgevers vragen ernaar.’ De Gast jr. maakt medewerkers bewust van milieubewust werken. Ze rijden in milieubewuste auto’s en maken schoon met energiezuinige stofzuigers. ‘Onze medewerkers weten wat ze moeten doen om het milieu te sparen. Wel hebben de groene middelen soms niet de werking die nodig is. Ik hoop dat de werking krachtiger wordt in de toekomst.’ Belderbos vult aan: ‘Iedereen is druk met MVO bezig, maar het is nog vaak geen harde eis vanuit de opdrachtgever. We verwachten nog wel dat nanotechnologie in de verre toekomst een vlucht zal nemen in het dagelijkse schoonmaakonderhoud. Echter, schoonmaak blijft mensenwerk. Materialen en middelen blijven innoveren, maar we verwachten niet dat de mensen die het uitvoeren zullen verdwijnen, ook niet met de opkomst van telkens meer robots.’

Stokje doorgeven aan…
Belderbos: ‘Het stokje geven we door aan Coen Veer jr. van Avino Bedrijfsdiensten. Een jonge ondernemer die als eenmanszaak is begonnen en zijn bedrijf heeft laten uitgroeien tot een landelijk facilitaire dienstverlener in schoonmaak, glasbewassing, gevelreiniging en specialistische diensten. Nu zijn bedrijf groeit wil hij mogelijk lid worden van OSB. Hij is erg benieuwd wat een lidmaatschap hem en zijn bedrijf te bieden heeft.’

 

 

Auteur Marga van Neerven

Coördinator PR & Communicatie Regelmatig spreek ik OSB-leden die een jubileum te vieren hebben, met een bijzonder schoonmaakproject bezig zijn of over een ander inhoudelijk onderwerp. Het valt me elke keer weer op met hoeveel passie ondernemers, schoonmakers en glazenwassers over hun vak praten. Dat geeft me veel inspiratie om de ondernemer in het zonnetje te zetten met een mooi artikel. Ook ontwerp ik uitnodigingen voor ledenbijeenkomsten en andere communicatiemiddelen om de OSB-leden te informeren over waar we als OSB mee bezig zijn.

Tags: , ,

Nog geen reacties

Plaats een reactie