‘Imagoverbetering helpt onze branche in de toekomst’

Brabant In- en Exterieurverzorging B.V. uit Waalwijk werd in 1991 opgericht door Hans Schwartzmans. Hij begon met een paar interieurverzorgsters. Nu heeft is het bedrijf 160 man personeel. Naast schoonmaakonderhoud zijn ze ook gespecialiseerd in vloer- glas- en gevelreiniging, reiniging na oplevering en specialistische werkzaamheden zoals het reinigen van lamellen en zonwering. In gesprek met Hans’ zoon en mede-eigenaar, Jeroen Schwartzmans. Wat is zijn visie op de toekomst?

Hoe ben je in deze branche terechtgekomen?
Ik heb van oorsprong een slagersopleiding gehad, maar schoonmaak trok me ook altijd al aan. Toen ik 11 was, richtte mijn vader Brabant In- en Exterieurverzorging op. Een jaar later hielp ik hem al mee met allerlei simpele schoonmaakklussen. De echte leerschool in vloeronderhoud startte in 1999 bij Edwin Mol (Friss Dienstverlening) naast mijn werk als slager. ‘Ik wilde bij een ander bedrijf dan het onze ervaring opdoen en kende Edwin al,’ legt Schwartzmans uit, ‘ik heb veel praktijkervaring opgedaan in zijn bedrijf en we werken nog steeds met veel plezier samen.’ Na een jaar reizen, waar hij ook in de schoonmaak werkt, keert hij terug bij Brabant In- en Exterieurverzorging B.V. Hij begint als leidinggevende en is nu als mede-eigenaar. Over de samenwerking met zijn vader zegt hij: ‘Mijn vader en ik zijn voor 97,5% gelijk. We zijn recht voor zijn raap en nemen geen blad voor onze mond. Juist daarom kan het soms botsen, maar we komen er altijd uit.’

Hoe zie je de toekomst?
Ik maak me zorgen over het personeelstekort binnen onze branche. Het vak timmerman is populairder dan glazenwasser of schoonmaker bij de huidige jeugd; zonde met oog op de toekomst! Het imago van ons vak moet omhoog. Een aantal jaren geleden hadden we het over het feit dat je zuinig moet zijn op je klanten. Nu hebben we het vooral over zuinig zijn op je personeel.’

Waarom zijn jullie OSB-lid?
Ik vind dat je als werkgever in de schoonmaakbranche lid moet zijn van een branchevereniging als OSB. Ik was en ben blij met de komst van het OSB-Keurmerk. Samen staan we sterker richting politiek Den Haag en – tijdens cao onderhandelingen – richting de vakbonden. Het is goed dat bij het OSB-Keurmerk gerefereerd wordt aan de cao en NEN-norm. Het enige jammere is dat maatschappelijk ondernemen niet expliciet onder het OSB-Keurmerk valt. Het gaat mij dan niet alleen om werken met mensen met een beperking. Het gaat om sociaal omgaan met je personeel, omdat je het zelf belangrijk vindt. Als ik bijvoorbeeld een klus heb in de regio, zoek ik enkel personeel in deze regio. Zekerheid bieden aan je personeel is belangrijk. Werken met vaste contracten biedt continuïteit. Ik ben tegen payrolling, dat werkt voor mij niet.’

Hoe denk je over de toekomst in glasbewassing?
Ik werk samen met Friss Dienstverlening voor de glasbewassing, zij voeren de glazenwasserswerkzaamheden uit. Uiteraard denk ik samen met Edwin Mol, eigenaar Friss Dienstverlening, na over hoe iets beter of anders kan, bijvoorbeeld in keuze van werkmethoden voor een klant. Hopelijk vermindert het gebruik van osmosewater in de glasbewassing. Bij osmosewater worden de ramen niet drooggemaakt. Klanten vinden het fijner als het traditioneel gebeurt en de ramen ook droog zijn. Als klanten zien wat ze verwachten is de waardering hoger.’

Wat vind je van de huidige cao en arbeidsvoorwaarden?
Ik denk nooit bewust na over de toekomst. Onbewust wel; zoals bij cao-onderhandelingen, die eind 2018 er weer aankomen. De een na laatste keer dat er onderhandelingen waren, verliepen deze onrustig. We werden onvoldoende op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen. De afgelopen cao-onderhandelingen waren een stuk duidelijker en de communicatie opener. Iedere nieuwe cao brengen verhogingen met zich mee. Je moet verhogen omdat je personeel er beter van wordt en het de continuïteit van je bedrijf waarborgt. Soms is het lastig. Den Haag heeft bijvoorbeeld een gedrocht van een ziektebeleid. Een drama voor onze branche. Naarmate de vergrijzing toeneemt zijn er meer langdurig zieken. Naast andere kosten zit je dan vast aan twee jaar loondoorbetaling. Ik ben het er niet mee eens dat het risico enkel bij de werkgever neergelegd wordt; onwerkbaar.’

Hoe zie je de branche over 10 of 15 jaar?
Ik hoop dat we nog steeds een cao hebben die algemeen bindend is en dat OSB nog bestaat. Het is belangrijk dat er een norm, zoals het OSB-Keurmerk, is waaraan men zich moet houden. Er zijn altijd zwarte schapen die zorgen voor een slechte naam. Onderscheid in de markt door o.a. het keurmerk is dan ons voordeel. Als meer bedrijven eerlijker werken, volgens de normen van het OSB-Keurmerk, lopen we voorop als branche. Dan verbetert hopelijk ook het imago van het schoonmaak- en glazenwasser vak.’

Aan wie wil jij het stokje doorgeven?
Yoeri Schipperen van HS Schoonmaakbedrijf in Raamsdonksveer. Hij werkt, net als ik, in zijn vaders bedrijf. En hij werkt ook samen met Friss Dienstverlening; zo is de cirkel rond. Ik werk al lang met plezier met hem samen en ben benieuwd naar zijn visie op de toekomst.’

 

 

Auteur Marga van Neerven

Coördinator PR & Communicatie Regelmatig spreek ik OSB-leden die een jubileum te vieren hebben, met een bijzonder schoonmaakproject bezig zijn of over een ander inhoudelijk onderwerp. Het valt me elke keer weer op met hoeveel passie ondernemers, schoonmakers en glazenwassers over hun vak praten. Dat geeft me veel inspiratie om de ondernemer in het zonnetje te zetten met een mooi artikel. Ook ontwerp ik uitnodigingen voor ledenbijeenkomsten en andere communicatiemiddelen om de OSB-leden te informeren over waar we als OSB mee bezig zijn.

Tags: , ,

Nog geen reacties

Plaats een reactie