Kwaliteitsbeleid algemeen

 

OSB zet zich in voor een sterke en betrouwbare schoonmaakbranch en stimuleert haar leden tot het voeren van een kwaliteitsbeleid dat leidt tot verbetering van de dienstverlening aan de klanten.

Het OSB-lidmaatschap is al een kwaliteitslabel, omdat het voldoen aan de lidmaatschapseisen van OSB een bepaalde minimum kwaliteit waarborgt (zoals onverkorte toepassing van de CAO en het naleven van de gedragscode). Met ingang van 1 januari 2013 wordt dit nog een aangescherpt, doordat leden dan dienen te voldoen aan de eisen van het OSB-Keurmerk.

OSB-leden die de kwaliteitszorg goed hebben geregeld, kunnen in aanmerking komen voor het OSB-Pluscertificaat of het OSB-keurmerk Glas & Gevel. Deze certificaten stralen naar opdrachtgevers duidelijkheid, zekerheid, vertrouwen en professionaliteit uit.

 Kwaliteit van het schoonmaakwerk

Hierboven is “kwaliteit” benaderd vanuit de bedrijfsvoering. Als er in de schoonmaak over kwaliteit gesproken wordt, dan wordt vaak de kwaliteit van het schoonmaakwerk zelf bedoeld. Het gaat dan om technische kwaliteit of belevingskwaliteit. De Vereniging Schoonmaak Research (VSR) heeft voor beide aspecten van het schoonmaakwerk kwalieteitsmeetsystemen ontwikkeld. Meer hierover kunt u lezen op de website van VSR: www.vsr-org.nl.

 

 

Auteur Nico Koch

Beleidssecretaris KAM en Economie