Voordeel voor leden

OSB is de werkgeversorganisatie van de schoonmaak- en glazenwassersbranche in Nederland. Zij behartigt de belangen van ruim 300 leden, die met 120.000 medewerkers 70% van de totale omzet van de markt realiseren. Bedrijven die zich voornamelijk op de zakelijke markt richten zoals de schoonmaak van kantoren, treinen, vliegtuigen en scholen. En glazenwassen, gevelbehandeling, reconditionering en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie.

Waarom lid worden?

icoon OSB KeurmerkHet OSB-Keurmerk: kwaliteit en betrouwbaarheid
Schoonmaak- en glazenwassersbedrijven die lid zijn van OSB staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid. De leden dienen zich te houden aan strenge eisen op het gebied van arbeidsvoorwaarden, afdracht van sociale premies, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, veiligheid op de werkvloer en schoonmaakspecifieke zaken. Voor opdrachtgevers gaat het om essentiële zaken. Door zaken te doen met een OSB-lid zijn zij zeker van bijvoorbeeld de financiële betrouwbaarheid, toepassing van de CAO en dat werkzaamheden volgens afspraak worden uitgevoerd. In de ledenlijst op de website van OSB is snel en eenvoudig te vinden welke schoonmaak- en glazenwassersbedrijven het OSB-Keurmerk hebben.

Helpdesks en OSB academie
Leden kunnen gebruik maken van de helpdesks en krijgen zo snel antwoord op vragen over bijvoorbeeld de uitvoering van de CAO, wet- en regelgeving, veilig werken op hoogte, aanbestedingen en verzuimvraagstukken. Daarnaast is er de OSB academie: gratis trainingen en cursussen om u en uw medewerkers te ondersteunen bij het ondernemer- en werkgeverschap.

 

icoon CAOCAO Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf
OSB onderhandelt met de vakbonden over de CAO voor het schoonmaak- en glazenwassersbedrijf. De CAO regelt zaken als beloning, opleiding, pensioen en kostenvergoedingen. Leden van OSB hebben inspraak vooraf, tijdens en na afloop van CAO-onderhandelingen.

 

Kortingen
Door afspraken met geselecteerde leveranciers kunnen OSB-leden profiteren van aantrekkelijke kortingen op verschillende diensten en producten. Het gaat hier om bijvoorbeeld verzekeringen, verzuimmanagement en brandstof.

Meer kennis, informatie en advies
OSB houdt de leden op de hoogte van ontwikkelingen in de branche via onder meer het OSB Magazine (verenigingsblad), de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief en ledenbijeenkomsten. Ook ontmoeten leden elkaar in commissievergaderingen en platformvergaderingen (voor specialistische reinigers). Onze bedrijfsadviseurs komen graag bij u langs voor een gesprek en advies. Via het ledennet op onze website kunt u gebruik maken van een uitgebreide CAO database en een groot aantal downloads (bijvoorbeeld voorbeeldbrieven en contracten).

Werken aan een sterke en aantrekkelijke branche
Al ruim 30 jaar werkt OSB aan een sterke en aantrekkelijke branche, waarbij integriteit, betrouwbaarheid, transparantie en kwaliteit de speerpunten zijn. De bestuurders zijn allemaal ondernemers uit de branche, zowel van grote bedrijven als MKB-bedrijven. Het voorzitterschap is in handen van Piet Adema.

Een dynamisch netwerk
De schoonmaak- en glazenwassersbranche is heel dynamisch. Dat komt onder meer door ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarkt, imago, veiligheid en milieu. Tal van organisaties hebben op de één of andere manier met deze branche te maken. De leden staan hierin centraal, en kunnen op OSB rekenen als het gaat om het behartigen van hun collectieve en individuele belangen. Om dit goed te kunnen doen, is het nodig contact te onderhouden en samen te werken om zo gezamenlijke doelstellingen te realiseren. Het draait dus om netwerken waarbij OSB graag het voortouw neemt.

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk