Ledenbijeenkomst AWOG ‘Hoe haal je meer uit je medewerkers?’

Krapte op de arbeidsmarkt. We horen het overal om ons heen. Ook de glazenwassersbranche heeft er last van. De zoektocht naar geschikte medewerkers gaat door. En OSB gaat daarbij helpen. In de loop van het tweede kwartaal gaat een arbeidsmarktcampagne van start. Maar naast zorgen voor  nieuwe instroom, denken de werkgevers ook na over hoe zij medewerkers binnen boord kunnen houden. Hoe creëer je betrokkenheid? Hoe doen andere bedrijven dat? Naast twee verhalen uit de praktijk, komt Glenn van den Burg aan het woord. Hij weet alles over hoe je mensen in hun kracht zet met zijn bedrijf ‘People Power’.

Onderzoek toont aan dat betrokken medewerkers zorgen voor hogere productiviteit, een lager ziekteverzuim en meer klanttevredenheid. Daarentegen leidt lage betrokkenheid tot meer bedrijfsongevallen en meer verloop van medewerkers. Maar wat motiveert mensen dan? Glenn laat de deelnemers aan de bijeenkomst met elkaar in gesprek gaan. De één interviewt de ander en probeert zo een beeld te vormen van waar iemand echt blij van wordt in het werk.

Betrokken en bevlogen
Het antwoord zit uiteindelijk in het beantwoorden van de vragen: waarom ben je blij, wat maakt je blij, wie maakt je blij en hoe word je blij? Waarom en wat vormen samen bevlogenheid. En wie en hoe maken samen betrokkenheid. Met bevlogenheid kan een werknemer ook bij een ander bedrijf aan de slag. En betrokkenheid bindt iemand aan zijn werkgever. Mensen willen bijdragen aan iets dat groter is dan zijzelf en ze willen ook met andere mensen zijn. Onderschat de rol van een leider niet: die heeft een heel grote invloed op mensen uit de groep. Tel daarbij de manier waarop mensen werken en vakmanschap op. Glenn’s advies? Ga met je medewerkers in gesprek over wat ze motiveert. Praat er met elkaar over. Je zult zien dat je blijere en gezondere medewerker voor terugkrijgt. En verder: reageer altijd op sollicitaties.

Uit de praktijk

Na de pauze vertellen twee ondernemers wat zij doen om hun medewerkers te boeien en binden aan het glazenwassersvak en aan hun bedrijf. Mariëlle Goudbeek (DROS schoonmaakdiensten) vertelt meer over het pakket dat zij inzetten. Zij onderscheiden zich met name via secundaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld een verhuisdag of korting op rijles. Ook de begeleiding van medewerkers, opleiden en gezond leven speelt een belangrijke rol. Hoe interesseert Dros jongeren voor het vak? Zij hebben daarvoor contacten bij roc’s en praktijkscholen. Jongeren krijgen de kans om één maand proef te draaien zodat ze kunnen ervaren wat het is om glazenwasser  te zijn.

Laetitia Simonis (Dolmans specialistische reiniging) gaat daarna verder. Zij stelt:Door specialistische reiniging aandacht te geven, komt het tot bloei.’ Dolmans werkt met een uitgebreid basispakket voor medewerkers en daarnaast nog allerlei extra’s. ‘Wat zijn slimme dingen om mensen binnen te houden en te boeien? Sociale netwerken zijn onmisbaar. Geef zelf het goede voorbeeld. Leg verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie. Je zult zien dat mensen vaak met slimmere en betere ideeën komen, dan je zelf kan bedenken. Je mensen zijn slimmer dan je denkt.’

Nieuw AWOG bestuurslid

Het bestuur van het segment AWOG is uitgebreid. Edwin Mol van Friss dienstverlening treedt toe tot het bestuur en stelde zich persoonlijk voor. ‘Ik zit al lang in de branche en ik vind het leuk om mijn steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van de branche. Er zijn een aantal mensen van de oude garde eruit. Dan is het fijn met een frisse blik verder te gaan om de branche nog meer te professionaliseren.’

Onderzoek rescue harnas

In de arbocatalogus staat dat bij elke werkmethode aandacht moet zijn voor het ontsnappen en beredderen. De technische commissie toont een filmpje van een rescue harnas. Hiermee kun je wegkomen uit een gevelonderhoudsinstallatie. De commissie gaat de mogelijkheden verder onderzoeken.

De bijeenkomst vond plaats op maandag 26 maart 2018 bij het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum en stond onder leiding van Peter Rietbroek, voorzitter van het OSB-segment AWOG.

Auteur Melanie Klerx

Communicatieadviseur | Communicatiestrategie | Pers | OSB-Keurmerk campagne | Online | Publicaties | Evenementen en bijeenkomsten |

Tags: , ,

Nog geen reacties

Plaats een reactie