Column Edwin Mol: De markt is volop in beweging; een markt met kansen maar ook met valkuilen

Na wat moeizame jaren in de schoonmaakbranche lijkt het tij gekeerd en maken we ons op voor een mooie toekomst met flinke groeimogelijkheden.  Voor specialistische reiniging en aanverwante diensten zie ik nog meer groeikansen dan voor traditionele schoonmaakwerkzaamheden, mede door werkzaamheden die jaren uitgesteld zijn en nu wel gedaan moeten gaan worden.

De kansen die voor ons liggen brengen tegelijkertijd een hoop uitdagingen met zich mee. Anno 2018 is één van de grootste uitdagingen het vinden van geschikte medewerkers. Het flink aantal personeelsadvertenties en openstaande vacatures in de branche baart me zorgen. Evenals het toepassen van aanbrengbonussen door veel bedrijven.
Maar zijn we hier zelf ook niet debet aan geweest? Is onze branche überhaupt wel aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers en zijn de huidige medewerkers wel zo tevreden als dat wij denken?

De afgelopen jaren is de werkdruk flink toegenomen. Het hanteren van normen als 100 vierkante meter per uur, 800 vierkante meter per dag en 4000 tot 5000 vierkante meter per week schieten het uiteindelijke doel volledig voorbij.
We hoeven er geen wetenschappelijke studie op los te laten om te concluderen dat bovenstaande niet bijdraagt aan een goede werksfeer. Evenals het onder tijdsdruk opleveren van de verrichtte werkzaamheden. Deze onrealistische normen gelden overigens ook voor schoonmaakonderhoud, gevelreiniging, trappenhuisonderhoud etc.

Het wordt tijd dat we gaan luisteren naar onze medewerkers op de werkvloer. Commerciële krachten, calculators en accountmanagers hebben over het algemeen (te) weinig kennis van realistische normen. De enorme druk van omzettargets en bonussen heeft helaas nog steeds de overhand.

Kortom, om onze winsten te optimaliseren dienen we met z’n allen in een organisatie, van werknemer tot directie, de krachten te bundelen en zo samen te werken aan een interessantere branche voor huidige en nieuwe medewerkers.
Ik verwacht dat de arbeidsmarktcampagne, waar OSB in juli mee gaat starten, ons daarbij kan helpen. De campagne moet zorgen voor een positief en eerlijk beeld over werken in onze branche (inclusief doorgroeimogelijkheden) en moet leiden tot een verbetering van de waardering van het werk.

Edwin Mol
Bestuurslid OSB-segment AWOG
(22-6-2018 gedeeld via LinkedIn/speerpunt AWOG thema markt/social media)

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Tags: , , , ,

Nog geen reacties

Plaats een reactie