Column Robert Hompes (Bestuurslid AWOG): Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

Sinds ik in 2013 bij Fortron ben komen werken, heb ik de glazenwassersbranche flink zien veranderen. Toen, op het dieptepunt van de economische crisis, reduceerden veel opdrachtgevers de frequentie van glasbewassing. In plaats van vier keer per jaar werd er nog maar twee keer –of zelfs maar één keer per jaar gewassen. De focus van opdrachtgevers lag vooral op het reduceren van kosten. Onze grootste uitdaging was het aan het werk kunnen houden van onze medewerkers, werk was immers schaars. Nu, vijf jaar later, ziet de wereld er heel anders uit. We leven in economische hoogconjunctuur, waardoor er weer meer geld is voor gebouwreiniging en -onderhoud. Zowel in de schoonmaak als in de glazenwasserij is de strijd om de medewerker losgebarsten. Als sollicitant positioneer je je niet meer bij een werkgever, maar als werkgever positioneer je je bij een sollicitant. Ja, het mag gezegd worden. Er is de laatste vijf jaar veel gebeurd.

Des te verbazingwekkender vind ik het dat veel aanbestedingsdocumenten nauwelijks veranderen. Regelmatig zie ik her-aanbestedingen voorbij komen waarin exact dezelfde kwaliteitsvragen worden gesteld als vijf jaar geleden. En dat terwijl het speelveld zo anders is. Er gelden nieuwe regels en normen op het gebied van arbo, er wordt steeds meer van organisaties verwacht op het gebied van duurzaam ondernemen en innovatief vermogen is noodzakelijk om de uitdagingen van de toekomst de kop te kunnen bieden. Juist door ketensamenwerking en het slim combineren van werkzaamheden kun je hier optimaal op inspelen. Combineer bijvoorbeeld glasbewassing met gevelonderhoud, om het transport van hoogwerkers te reduceren. Laat glazenwassers ook gevels inspecteren, zodat gebreken snel en simpeler verholpen kunnen worden. Deel innovaties.

Hoe dan ook: stimuleer opdrachtnemers om met creatieve oplossingen en ideeën te komen, in plaats van wéér een one-size-fits-all implementatieplan. Implementatie van een nieuw contract is belangrijk, maar slechts een klein onderdeel van het totale contract. Het gaat erom hoe je sámen als partners het hoofd biedt aan de uitdagingen van de toekomst.

Albert Einstein zei ooit: Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Is dat genoeg? Wat mij betreft niet. Want succesvol ondernemen doe je niet door de uitdagingen van vandaag op te lossen, maar door die van morgen voor te zijn.

Robert Hompes
Bestuurslid OSB-segment AWOG
(26-11-2018 gedeeld via LinkedIn/speerpunt AWOG thema markt/social media)

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Tags: , , , ,

Nog geen reacties

Plaats een reactie