Congres over verantwoordelijk marktgedrag

Op 5 maart jl. vond in Den Haag een congres plaats van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Namens OSB namen directeur Hanny van den Berg, voorzitter Piet Adema en hoofd arbeidsvoorwaarden Jan Kerstens deel.

Het centrale thema van de middag was het meenemen van kwaliteit als criterium bij de inkoop van zaken als bijvoorbeeld schoonmaakdiensten. In de praktijk blijkt prijs vaak nog het doorslaggevende argument bij een keuze tussen meerdere aanbieders. Dat kan op een later moment leiden tot ontevredenheid over de werkzaamheden en grote druk op de medewerkers. Dat is ongewenst en slecht voor zowel de opdrachtgevers als de bedrijven en hun medewerkers, vindt OSB. In de gezamenlijke profilering van de aangesloten leden legt de vereniging er juist de nadruk op dat andere aspecten dan louter prijs vooraanstaande keuzecriteria moeten zijn. Verantwoordelijk marktgedrag betekent niet alleen dat het werk goed wordt uitgevoerd, maar ook dat werknemers een fatsoenlijke beloning krijgen, dat er milieuvriendelijk wordt gewerkt en dat de onderneming een goed sociaal beleid voert. OSB vindt dat inkopende partijen hier voldoende oog voor moeten hebben.

Het congres werd mede georganiseerd door de verenigingen van inkopers en facility managers. OSB ziet dit als een stap in de goede richting.
De schoonmaak- en glazenwasserij stond ruim zeven jaar geleden aan de wieg van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De code is inmiddels ook van toepassing op de sectoren catering, beveiliging en projectverhuizing. Ruim 1400 ondernemingen hebben de code inmiddels ondertekend.

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Tags: , ,

Nog geen reacties

Plaats een reactie