'Vlam in de pan' bij mevrouw Van Broek

Praktijk 9 september 2019

'Vlam in de pan' bij mevrouw Van Broek

Bij de 74-jarige mevrouw Van Broek ontstond brand in de keuken, op haar eigen verjaardag. Mevrouw Van Broek houdt van koken en bakken en was hier op de zondag van de brand druk mee. Er stond een pan met olie op het vuur om vlees in aan te braden, maar zij moest even naar het toilet. Toen mevrouw Van Broek terugkwam in de keuken kwamen er vlammen uit de pan. Het lukte mevrouw Van Broek nog wel om de pan, met pannenlappen, op te pakken en buiten te zetten. Helaas had de afzuigkap toen al wel vlam gevat. Gelukkig was er aan de overkant van de straat een brandweerman op visite bij zijn opa. Deze held, zoals mevrouw Van Broek hem noemt, heeft de afzuigkap van de muur getrokken en in de tuin gegooid. Nog dezelfde middag kwam Stichting Salvage langs en werd een reconditioneringsbedrijf ingeschakeld om de eerste bereddering in gang te zetten.

Expert

Kwarktaart eten met de reconditioneerders
Mevrouw Van Broek is zeer blij met de hulp van het reconditioneringsbedrijf, ze vertelt: “ Zulke fijne mensen, die de schade herstelden. Ze zeiden: wij gaan u helpen. Nou dat hebben ze gedaan met hun grenzeloze service en begrip, vriendelijkheid, menselijkheid en deskundigheid. Indrukwekkend gewoon wat ze gedaan hebben om mijn leven weer zo snel mogelijk op de rit te krijgen. Tenslotte ben je totaal uit je doen door zo’n brand.”

“De kwarktaart die ik ’s morgens gemaakt had, stond nog in de oven. Die taart heb ik samen met de mensen van het reconditioneringsbedrijf op maandag opgegeten, daar was door de brand niets mis mee. Alle mensen die me geholpen hebben, heb ik eten aangeboden en hen gezegd dat ze geen boterhammen voor de lunch hoeven mee te nemen. Ze zijn zo behulpzaam geweest. Ik ben zo dankbaar hoe meelevend de mensen waren, die hier gewerkt hebben. En ja, ik kook graag!”

Snelle actie
Het was een forse keukenbrand die onder de keukendeur doorgeslagen is naar de woonkamer. Op dezelfde dag heeft de dienstdoende reconditoneerder, in opdracht van Stichting Salvage, de eerste bereddering uitgevoerd. Dat houdt in dat het huis globaal wordt gereinigd. Zo kreeg mevrouw Van Broek bijvoorbeeld geen zwarte handen als ze iets beetpakte en kon ze gewoon in haar eigen woning blijven wonen.

Maandagochtend vroeg heeft de projectleider de aangeslagen mevrouw Van Broek eerst gebeld om te vragen hoe het met haar ging en om haar gerust te stellen. Daarna ging het snel. Diezelfde ochtend was hij ter plaatse en heeft samen met de expert de schade opgenomen. Hij zorgde ervoor dat de spullen uit de keuken, die niet beschadigd waren, professioneel gereinigd werden op een vestiging van het bedrijf en de volgende dag alweer werden teruggebracht. De roetschade in de woonkamer is door een medewerkster verwijderd.

De eerste twee dagen gebeurt er ontzettend veel om het huis weer bewoonbaar te krijgen. Daarna worden er, door de schade expert, diverse prijsopgaven opgevraagd om een indicatie van de totale herstelkosten te krijgen. Dit wordt eerst beoordeeld door de verzekeraar, waarna het definitieve herstel uitgevoerd kan worden. Er zijn onder andere een nieuw plafond, nieuwe keukenkastjes en een afzuigkap geplaatst. Ook is er nieuw vinyl gelegd en zijn de rookkanalen gereinigd.

“Ik heb me geen moment slachtoffer gevoeld”
“Op zolder heb ik een kookplaatje en het was mooi weer. Dus in de tuin onder de overkapping heb ik twee weken gekookt en lekker gegeten. Mijn verzameling schaapjes wilde ik eigenlijk liever zelf schoonmaken, maar ik werd gerust gesteld door de medewerkster van het herstelbedrijf, ze zei -mevrouw gaat u maar lekker zitten. Ik maak dit schoon, daar ben ik voor en als het niet naar uw zin gaat, hoor ik het graag-.”

Ondanks dat het ruim vijf weken duurde om alles te herstellen, is mevrouw Van Broek tevreden. “Er zit nou eenmaal een levertijd op de keukenkastjes, dus sneller kan echt niet. Maar ik heb me geen moment slachtoffer gevoeld. Toen het nieuwe plafond geplaatst is, werd er zelfs gezorgd dat de nieuwe lamp op een plek werd opgehangen waar mevrouw Van Broek dat al jaren graag wilde hebben. “Hoe lief is dat? Daar word je gelukkig van!”

Medewerkers van reconditioneringsbedrijven zetten zich dagelijks in om mensen die in de ellende zitten goed en snel te helpen. Zij zorgen ervoor dat gedupeerden na schade, zo snel mogelijk weer hun leven kunnen oppakken.

Gerelateerd