Vraag van de dag: overmacht of niet? Mijn klant heeft zijn pand tijdelijk gesloten. In de tussentijd wil hij minder of zelfs geen diensten van mij afnemen. Mag ik wel gewoon factureren?
Advies van Jan Kerstens, expert arbeidsvoorwaarden OSB
‘De schoonmaakwerkzaamheden die zijn vastgelegd in het contract moet de klant betalen, zelfs al verleen je op verzoek van de klant de diensten niet meer. Het bedrijfspand staat er nog steeds en kan in principe worden schoongemaakt. Het intrekken van de opdracht is daarmee een keus van de klant. Hij kan zich daarom niet beroepen op overmacht, tenzij er in de inkoopvoorwaarden iets anders is overeengekomen (bijvoorbeeld een uitbreiding van de definitie van ‘overmacht’). Check wel of de inkoopvoorwaarden op de juiste wijze zijn toegepast.’
Neem kosten niet zomaar voor eigen rekening ‘We adviseren om in gesprek te gaan met de opdrachtgever: is er geen andere oplossing mogelijk, bijvoorbeeld het uitstellen van werk? Neem de kosten niet zomaar voor eigen rekening; als je vrijwillig (want niet contractueel gebonden) een opdracht inlevert, kun je die niet meenemen in een eventuele aanvraag voor een werktijdverkortingsvergunning en bijbehorende deeltijd WW-uitkeringen.’
Check of het contract opgezegd mag worden ‘Check ook of het contract de opdrachtgever toestemming geeft om het contract tussentijds op te zeggen. Is dat het geval, dan moet je afwegen of je toch niet wilt meewerken aan een tijdelijke wijziging van de opdracht. Je krijgt anders te maken met ingewikkelde contractwisselingsvraagstukken. Bovendien heb je pas bij een reële dreiging van opzegging het recht om werktijdverkorting aan te vragen voor schoonmakers die objecten niet meer kunnen schoonmaken.' |