OSB-Segment AWOG

De glazenwassers hebben een eigen segment binnen OSB: AWOG. AWOG staat voor Alles Weten Over Glazenwassen. Ruim 1/3 deel van de OSB-leden doet immers (ook) aan glasbewassing. Enkele van deze leden richten zich (bijna) volledig op glasbewassing terwijl andere leden glasbewassing aanbieden als één van hun activiteiten (naast ander specialistisch werk of regulier schoonmaakonderhoud).

Glazenwassersbedrijven hebben een andere bedrijfsvoering en personeelsopbouw dan reguliere schoonmaakbedrijven en ook de werkomstandigheden zijn anders. Denk in dit kader aan de wet- en regelgeving rondom Veilig Werken op Hoogte en de relatie opdrachtgever-hoofdaannemer-onderaannemer (marktverhoudingen, prijsdruk, etc.). AWOG maakt zich hard voor eerlijke en productieve arbeids- en marktverhoudingen in de glazenwassersbranche met ruimte en waardering voor vakmanschap en professionaliteit.

Strategische Koers AWOG
Het Bestuur van OSB/AWOG heeft zich begin 2018 gebogen over de strategische koers AWOG voor 2018/2019 rondom de thema’s Mens, Markt en Techniek.

Speerpunten voor 2018 vallend onder Mens zijn:

1. Arbeidsmarktwerving glazenwassers
-Campagne starten om jongeren te bereiken en te enthousiasmeren om glazenwasser te worden (campagne OSB breed start met campagne voor glasbewassing (o.a. m.b.v. vlogger))
-Onderzoeken mogelijkheden MBO-opleiding (via ROC of bijvoorbeeld door een samenwerkingsconstructie van bedrijven die samen jongeren opleiden voor werken in de glazenwassersbranche)
2. Opleidingen
-Vinden van locatie per 1-1-2019 voor opleiding en examen specialisten
-Bewaken dat structuur aansluit bij wensen vanuit de branche
3. Bewaken belangen achterban in B-deel CAO

Speerpunten voor 2018 wat betreft Markt zijn:
1. Toegevoegde waarde (TW) van OSB/AWOG-lidmaatschap in beeld brengen en uitdragen
2. Verder met actieweek voor glazenwassers (doelgroep, periode, etc ter nadere invulling)
3. Prikkelende ledenbijeenkomsten organiseren
4. Onderzoeken alternatieven Keurmerk G&G en aanhaken bij ontwikkelingen OSB breed in dit kader
5. Gebouwonderhoud promoten richting de opdrachtgever (o.a. m.b.v. elementen uit de Whitepaper Glasbewassing Inkopen)
6. Communicatiekalender maken en uitdragen via social media (o.a. onderwerpen vaststellen en frequentie bepalen)

Speerpunten voor 2018 bij Techniek zijn:
1. Resultaat haalbaarheidsonderzoek beoordelingsmodel werkmethoden glas van Spiladvies (december 2017) bespreken in TC en bezien of (nader) onderzoek beoordelingsmodel mogelijk/nodig is.
2. Inzetten op behoud huidige ladder voor professionele gebruiker (in licht van Europese discussie)
3. Updaten vragenlijsten per werkmethode (module VWOH)
4. Volgen robotisering
5. Onderzoeken nano voor glasbewassing

Hoe denkt OSB-segment AWOG over …?

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Vervolgoverleg met Kamer over calamiteitenregeling

OSB wil samen met de Tweede Kamer bekijken of en hoe in de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans een calamiteitenregeling een plaats kan krijgen. Daarbij gaat het over situaties waarin bedrijven door een langere vorstperiode geen werk kunnen verrichten. Dit speelt met name voor glazenwassersbedrijven. De Tweede Kamer buigt zich op dit moment over de Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

Column Robert Hompes (Bestuurslid AWOG): Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

Sinds ik in 2013 bij Fortron ben komen werken, heb ik de glazenwassersbranche flink zien veranderen. Toen, op het dieptepunt van de economische crisis, reduceerden veel opdrachtgevers de frequentie van glasbewassing. In plaats van vier keer per jaar werd er nog maar twee keer –of zelfs maar één keer per jaar gewassen. De focus van Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Al 16 deelnemers aan actieweek ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg!’

Inmiddels hebben 16 OSB-AWOG leden aangegeven dat ze meedoen met de actieweek ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg!’ In de actieweek organiseren glazenwassersbedrijven verschillende activiteiten voor de bewoners, cliënten, patiënten en zorgverleners in zorginstellingen in Nederland. De activiteiten vinden plaats van 10 tot en met 21 december 2018. Wil jij net als ACW, Asito, Clean All, Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Dag van de Ondernemer

Wij danken alle schoonmaakondernemers én specialistische reinigers voor alles wat jullie dag in dag uit doen. Jullie houden Nederland aan het werk #dagvandeondernemer Auteur OSBBrancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-KeurmerkMail | Web | Twitter | More Posts (202)

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

Column Peter van Gogh (bestuurslid AWOG): Wassen met drones of met bacteriën?

Aanstaande ledenbijeenkomst AWOG op maandag 5 november staat in het teken van de toekomst. Er worden een tweetal onderwerpen door deskundigen besproken,  namelijk “Glasbewassing en gevelbehandeling met behulp van drones? en  Glasbewassing en gevelbehandeling met bacteriën?”. Zelf ben ik wel iemand die openstaat voor nieuwe ontwikkelingen, alhoewel ik ook best sceptisch kan zijn over de Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Voorbereiding 3e actieweek ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg’ van start

Met de boodschap ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg’ lanceert OSB AWOG voor het derde opeenvolgende jaar de actieweek voor de glazenwassers. In de actieweek organiseren glazenwassersbedrijven verschillende activiteiten voor de bewoners, cliënten, patiënten en zorgverleners in zorginstellingen in Nederland. Deze echte ontmoetingen worden door iedereen bijzonder op prijs gesteld. In tegenstelling tot eerdere jaren Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

3e actieweek ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg’

Met de boodschap ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg’ lanceert OSB AWOG voor het derde opeenvolgende jaar de actieweek voor de glazenwassers. In de actieweek organiseren glazenwassersbedrijven verschillende activiteiten voor de bewoners, cliënten, patiënten en zorgverleners in  zorginstellingen in Nederland. Deze echte ontmoetingen worden door iedereen bijzonder op prijs gesteld. In tegenstelling tot eerdere jaren Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

Column Karin van Elten (Bestuurslid AWOG): Een steen verlegd in een rivier op aarde …

November 2015, na een maand proef lopen komt er medewerker met een wajong-status bij ons in dienst. We praten, begeleiden en coachen hem. Gedurende deze gesprekken komen we er achter dat de thuissituatie niet de veiligste situatie is voor hem. We helpen hem uit huis te gaan en om op zich zelf te gaan wonen. Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Techniek en innovatie centraal bij Ledenbijeenkomst AWOG – 5 november 2018

De wereld van de techniek is flink in beweging. Wat betekent dat voor glazenwassers en gevelbehandelaars? Welke ontwikkelingen en innovaties zijn relevant voor onze branche en bieden kansen? Welke toepassingen zijn er bijvoorbeeld mogelijk met drones? Wat kan nu al en wat komt er aan? En hoe zit het met bacteriën? Kun je die inzetten Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

1 reactie Lees verder →

Zingende glazenwasser Quincy in dagblad de Metro

Vandaag staat glazenwasser Quincy Kolfschoten (GGM, gespecialiseerd in glas- en gevelreiniging en onderdeel van OSB-lid Buné Beheer) in dagblad de Metro, op de cover en op pagina 8 van de printeditie en in de online editie. De 20-jarige Quincy vertelt vol enthousiasme over de voordelen van het werken als glazenwasser, ‘een prachtvak, je ziet van Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

Arbeidsmarktcampagne OSB levert publiciteit op

Begin juli startte OSB de arbeidsmarktcampagne Je komt er in de schoonmaak. De campagne is gericht op het werven van praktisch opgeleide jongeren. De campagne levert in verschillende landelijke media publiciteit voor de schoonmaakbranche op. RTLZ en BNR Nieuwsradio Vandaag verscheen op RTLZ een uitgebreid artikel over werken in de schoonmaakbranche: Duizenden schoonmakers nodig, maar die Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

Arbeidsmarktcampagne ‘Je komt er in de Schoonmaak’ gaat van start

Op dinsdag 3 juli lanceert OSB de arbeidsmarktcampagne ‘Je komt er in de schoonmaak’. De campagne is gericht op het werven van praktisch opgeleide jongeren. Echte schoonmakers en glazenwassers staan in de campagne centraal. Naast de campagnewebsite jekomterindeschoonmaak.nl met de portretten van de schoonmakers en glazenwassers, kunnen leden van OSB gebruik maken van een campagne-toolkit. Lees meer…

Auteur OSB

Brancheorganisatie voor schoonmaak- en glazenwasbedrijven ~ 300 leden ~ OSB-Keurmerk

Plaats een reactie Lees verder →

Column Edwin Mol: De markt is volop in beweging; een markt met kansen maar ook met valkuilen

Na wat moeizame jaren in de schoonmaakbranche lijkt het tij gekeerd en maken we ons op voor een mooie toekomst met flinke groeimogelijkheden.  Voor specialistische reiniging en aanverwante diensten zie ik nog meer groeikansen dan voor traditionele schoonmaakwerkzaamheden, mede door werkzaamheden die jaren uitgesteld zijn en nu wel gedaan moeten gaan worden. De kansen die Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Veilig werken in de buurt van antennes voor mobiele communicatie

In onze branche komt het voor dat werknemers op een dak in de buurt van antennes voor mobiele communicatie werken. Denk bijvoorbeeld aan een glazenwasser die instapt in een gevelonderhoudsinstallatie op het dak. Antennes voor mobiele communicatie produceren elektromagnetische golven die kunnen zorgen voor warmteontwikkeling in het lichaam. Ken jij de vuistregel van 5 meter? Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Column Michiel de Reus (bestuurslid AWOG): kwaliteit meten bij glasbewassing

De kwaliteit van het overeengekomen schoonmaakonderhoud in kantoren, scholen en overige gebouwen kan uitstekend en zeer betrouwbaar gemeten worden aan de hand van een èchte norm, de NEN 2075.  Met name het bekende VSR-KMS voldoet hieraan en wordt in betrekkelijk ieder goed schoonmaakcontract geëist van de leverancier van schoonmaakdiensten. Omdat mijn glazenwassersbedrijf het OSB-Keurmerk heeft, Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Column Jeanette Voogt (bestuurslid AWOG): Mens wat ben je mooi!

We mogen ons best wel wat vaker beseffen hoe mooi we eigenlijk zijn! Of je nu man of vrouw, jong of oud, rijk of arm of dik of dun bent, de mens is mooi, in al zijn of haar facetten. In ons vak komen wij dagelijks in aanraking met de verschillende lagen van de bevolking. Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Column Peter Rietbroek: de zin en onzin van een Keurmerk

Er wordt veel gezegd en geschreven over keurmerken. Een keurmerk is in zijn algemeenheid bedoeld om mensen – als consument of als onderdeel van een organisatie – te helpen om een overwogen keuze te maken voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Een keurmerk doet beloftes, biedt houvast en geeft daarmee een bepaalde mate Lees meer…

Auteur Ilse Mariën

Coördinator Specialismen en Platforms

Plaats een reactie Lees verder →

Ledenbijeenkomst AWOG ‘Hoe haal je meer uit je medewerkers?’

Krapte op de arbeidsmarkt. We horen het overal om ons heen. Ook de glazenwassersbranche heeft er last van. De zoektocht naar geschikte medewerkers gaat door. En OSB gaat daarbij helpen. In de loop van het tweede kwartaal gaat een arbeidsmarktcampagne van start. Maar naast zorgen voor  nieuwe instroom, denken de werkgevers ook na over hoe Lees meer…

Auteur Melanie Klerx

Communicatieadviseur | Communicatiestrategie | Pers | OSB-Keurmerk campagne | Online | Publicaties | Evenementen en bijeenkomsten |

Plaats een reactie Lees verder →